0

Exotická partitura Bizetova opusu Lovci perel

Pokud dnes vyslovíme jméno excelentního francouzského komponisty, jakým bezesporu je Georges Bizet
(1838 – 1875), vybaví se milovníkům operního umění zcela jistě titul jednoho z nejslavnějších opusů
v celé historii tohoto hudebního žánru, tedy Bizetova Carmen (1875). Ano, toto dílo jednoznačně prezentuje výjimečnou tvůrčí invenci svého autora a oprávněně se tak vřazuje do prestižního seznamu populárních titulů, jimiž jsou zdobena jeviště všech světově renomovaných operních scén.

Bylo by ovšem nespravedlivé redukovat spektrum Bizetova přínosu do belcantové pokladnice jen a pouze na jedno dílo. V krátké časové etapě svého života vytvořil totiž tento fenomenální skladatel i další hudební skvosty, se kterými bychom se měli seznamovat.

I z tohoto důvodu rád všem návštěvníkům našich operních večerů zpřítomním hudební osnovu jímavého příběhu, který Georges Bizet přenesl do operní podoby pod názvem Lovci perel (premiéra 30. září 1863, Paříž).

Tato v pořadí již šestá Bizetova opera je komponována v intencích tzv. opéra comique, kde původní mluvené dialogy jsou nahrazeny klasickými recitativy, a partitura je signifikantní emotivně vyhraněnou a sugestivně inspirující instrumentací, hlubinně dramatickou charakteristikou vpravdě exotického scénického pozadí a spontánní melodikou. Typicky francouzská kantiléna graduje ve vokálně efektivních sólových partech, což hlavním protagonistům umožňuje plně akcentovat osvojenou hlasovou kulturu.

Domnívám se tedy, že v rámci našeho dubnového operního večera, který se koná v úterý 18. dubna od 18.00 hod. v sále kutnohorského Hotelu U Kata, si prostřednictvím velkoplošné DVD projekce tohoto unikátního Bizetova opusu uvědomíme šíři i hloubku uměleckého odkazu, jímž jsme i my aktuálně obohacováni. Pro prezentaci Bizetova opusu Lovci perel jsem zvolil prestižní představení, které bylo realizováno v roce 2016 na scéně Metropolitní opery v New Yorku. Pod dirigentskou taktovkou Gianandrea Noseda se v titulních rolích představí vynikající sólisté: sopranistka Diana Damrau (Leila), tenorista Matthew Polenzani (Nadir) či barytonista Mariusz Kwiecien (Zurga).

Více si již povíme osobně, a já se proto budu opětovně těšit na příjemné a umělecky podnětné setkání.

Karel Bican

Leave a reply