0

Vozily vláčky řepu, vozily

Na přelomu 19. a 20. století bylo Polabí protkáno řepařskými drážkami, po kterých vozily úzkorozchodné vláčky „bílé zlato“ neboli řepu do jednotlivých cukrovarů. Vycházely ze šesti stanic včetně Kolína a měřily dohromady více než 130 kilometrů. Nejstarší mezi nimi byla kolínská drážka, postavená v roce 1894, která vedla z Kolínského cukrovaru, stojícího v místě dnešní kolínské elektrárny, do Františkova (dnes Ovčáry), Býchor a Jestřábí Lhoty. Měřila 10,6 kilometru a sloužila svému účelu téměř 70 let.

Po víc jak 110 letech od jejího založení, v roce 2007, se sešla parta nadšenců, kteří se pustili do její obnovy. Nejdřív měla čtyři stanice, od letošního prvního května se s vláčky můžete projet z malebného nádražíčka v kolínských Sendražicích až do Býchor. Trať je dlouhá 4,5 kilometru a jezdí po ní jedna parní a osm dieselových lokomotiv plus jedna drezína. Usadit se můžete v šesti otevřených vagonech, z nichž jsou dva určeny pro vozíčkáře, kočárky a cyklisty, a ve čtyřech krytých vagonech, které jsou v zimě vytápěné. Na Kolínské řepařské drážce se sice jezdí od května do poloviny října, ale v prosinci se konají Čertovské jízdy a Silvestrovské jízdy a prvního ledna Novoroční jízdy.
Výletní vláček vyjíždí šestkrát denně, první v 9.45, poslední v 16.00, o prázdninách však přibírá ještě jednu jízdu v 17.15. Jede krásnou polabskou krajinou, mezi lesy, vystoupit a nastoupit je možné i ve stanicích Mlýnek a Výrovna, v jejichž blízkosti jsou turistické cesty a cyklotrasy. Na stanicích jsou herní prvky pro děti, možnost grilování v přírodě, na Výrovně je trať aut na dálkové ovládání. Ze stanice Mlýnek je možné navštívit Ekoncentrum Horka, ze zastávky Býchory vás autovlak odveze do areálu Vigvam v Němčicích, jehož součástí je kromě unikátní dřevěné stavby vigvamu restaurace, dětské hřiště, minizoo, rybníček se pstruhy a vinný sklípek.
Provozovatelé chystají v Býchorech dětské hřiště, pohádkové bytosti kolem trati a provoz šlapacích a ručních drezín. Součástí celého projektu, který je spolufinancován z fondů EU, je muzejní expozice o historii úzkorozchodných drah a železniční naučná stezka „Za historií řepařské drážky a okolí“.

vlacky

-dan-

Leave a reply