0

Malé autobusy mají zpoždění přinejmenším o rok

Všechno mělo být původně mnohem rychlejší. Už letos měly do centra Kutné Hory zajíždět malé autobusy městské hromadné dopravy. Kutnohorská změna, která spolu
s ČSSD a ANO tvoří ve městě vedoucí koalici, na svém facebooku napsala 31. ledna 2015, tedy čtvrt roku po komunálních volbách, následující věty: „Na nové MHD pracujeme. Během tohoto roku proběhnou všechny přípravy
a předpokládáme, že již příští rok se budete moci svézt autobusem do centra.“

„Příští“ rok už před měsícem odstartoval, ale malé autobusy, jedna z největších předvolebních priorit Kutnohorské změny, mají zatím studené motory. Kutnohorské listy, které vydává radnice, to původní nadšení loni v srpnu korigovaly. „Obecně lze počítat se zavedením nového systému MHD nejdříve
v roce 2017,“ napsaly.

Nebyla Kutnohorská změna příliš unáhlená? A co původnímu optimismu brání? To jsou otázky, na které v dalším diskusním pořadu Témata a vize odpovídá radní za Kutnohorskou změnu Radim Fedorovič. Právě on šel předloni do voleb s  vizí nového systému MHD. V úřadu ale prozřel.

„Jedna z věcí, na kterou jsem si musel jako podnikatel na radnici zvyknout, je ta, že věci fungují mnohonásobně pomaleji než v byznysu. Je to fakt, se kterým se těžko bojuje, a realizace systému MHD tím byla ovlivněna,“ vysvětluje v pořadu Témata a vize, který je k vidění na internetové stránce Kutnahora.tv.

Na projektu nového systému dopravy ale podle něho radnice pracuje. „V současné době řešíme, kam umístit zastávky,“ vysvětluje Fedorovič s tím, že se pak k návrhu musí vyjadřovat další orgány, třeba policie či památkáři. Až proces projde úředním kolečkem, požádá radnice o dotaci. To musí město stihnout do léta, aby se na podzim dozvědělo, zda veřejné peníze získá či nikoliv. Pokud uspěje, vyhlásí výběrové řízení na dopravce. A výroba malých autobusů pak podle Fedoroviče potrvá odhadem šest měsíců. Ve druhé polovině příštího roku by tak měly autobusy vyjet na nové trasy včetně linek, směřujících do centra Kutné Hory. Pokud by Kutná Hora dotaci nezískala, systém MHD se podle radního Fedoroviče změní
i tak. Přibudou nové zastávky, pouze nákup nových autobusů nebude tak rychlý.

Plánované malé autobusy na plynový pohon měří zhruba sedm metrů a mají mít kapacitu 38 míst. Zastavovat by měly v horní části České ulice, u Kamenného domu či na Palackého náměstí. Některé linky mají zajíždět na Dolní Žižkov, uvažuje se třeba o zastávce před Gymnáziem Jiřího Ortena. Současná „klikatá“ linka číslo 1, která od hlavního nádraží v Sedlci míří k nemocnici, má mít ve špičkách více spojů. Před vlakovým nádražím budou podle Fedoroviče místo jednoho velkého autobusu čekat na cestující dva menší – první pojede na sídliště, druhý do centra.

„Zavedení nového systému nebude město stát výrazně vyšší peníze oproti současnému stavu,“ říká Fedorovič s tím, že nyní Kutná Hora doplácí ročně na MHD 6,5 milionu korun.

Koaliční dohoda, kterou po volbách uzavřely Kutnohorská změna, ČSSD a ANO, však „revoluci“ v MHD, jak ji líčí Radim Fedorovič, nenaznačuje. Stojí v ní pouze stručné konstatování „provedeme zhodnocení a optimalizaci linek MHD“. Radní Fedorovič vysvětluje, že v době, kdy se sepisovalo programové prohlášení, chtěli být někteří koaliční partneři „trochu opatrní ve formulaci“. Souvisí to s předpokladem výstavby plynové plnicí stanice, kde by autobusy MHD tankovaly. „Čekáme na ekonomickou analýzu, která v brzké době bude vyhodnocena, na základě toho se koaliční partneři rozhodnou, zda i plnicí stanice má být součástí projektu,“ dodává Fedorovič.

Radní se domnívá, že nový systém MHD lze případně rozjet i bez plnicí stanice, jen to prý „bude pro město trošku dražší“. „Ale určitě se občané mohou v tomto volebním období těšit na změnu systému MHD,“ tvrdí Radim Fedorovič. Další komunální volby budou na podzim 2018.

Ivan Hartman

KHTV 003 (kopie 2)

Leave a reply